Saab

Debatten denna vecka om hurvida Saab ska läggas ner eller ej har berört många och vi har alla följt debatten med stort intresse. Så även jag.

Lägg ner skiten asap, är min personliga åsikt, men jag har då aldrig haft något till övers för Saab. Bilarna är ganska trista, gråa och klumpiga. Lite som Carola. De kan sina saker egentligen, men de saknar båda image att slå igenom. Men det är ju ganska så ovidkommande i det här fallet. När vi diskuterar något som är en del av den Svenska Stoltheten, då kvittar det om det är omodernt eller tråkigt. Ska det vara så, ska det vara så.

Saab är inte svenskt. Det har inte varit det sedan General Motors köpte det år 2000. IKEA är inte heller svenskt, det ägs av en stiftelse i Holland. Marabou ägs av amerikanska Kraft foods, likaså Gevalia, Estrella och Daim. Alla typiskt svenska varor.

Så tänk efter, är våran Svenska Stolthet svensk ens en gång? Eller har den horats ut till större bolag som lockar att tjäna mer pengar på varor som, let's face it, bara blir sämre och sämre.

Nä. Saab har haft sin chans i 20 år nu. Lägg pengarna på något viktigare. Typ skolmaten kanske. Så vi slipper äta skit som har legat på golvet.

-Wera.


Kommentarer
Postat av: Madde

svar: ja fast jag har inte problemet att minnet är fullt... det är något annat som är fel.. ska kolla igenom den helt imorgon och hoppas på att jag lyckas fixa det haha.



och ja ola är en bra kille han ;) hehe



angående saab så håller jag med dig. saab gör inte sån stor påverkan på sverige. visst den ger många jobb men för de pengarna som regeringen kan ge kan de satsa på annat istället. kanske fler jobb på andra ställen? eller vården eller skolan :P där behövs det alltid mer pengar

2009-02-20 @ 22:58:06
URL: http://justmadde.blogg.se/
Postat av: S i m o n

Toblerone har aldrig varit svenskt hörrö du... :) Den skapades i Schweiz 1908 (Wikipedia) :D



Angående SAAB så har dom historiskt sett varit väldigt inovativa men också väldigt bakåtsträvande med konstiga "finesser" som att ha nyckelhålet i golvet, lägga i backen för att ta ut nyckeln osv.



Jag håller dock med dig om att, om inte GM (världens största biltillverkare) klarar av att driva SAAB med vinst, då ska inte svenska skattebetalarna gå in och driva bolaget "bara för att det engång var svenskt" :)



Tjingeling

2009-02-21 @ 12:06:56
URL: http://simon.holmbring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0